17 Οκτ 2024
Την Παρασκευή 4.10.24, το Τμήμα Αντιρρήσεων του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εν συντομία EUIPO δέχθηκε εν συνόλω την υποβολή αντίρρησης του διάσημου πολυτελούς οίκου μόδας Louis Vuitton.
Την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2024, το Τμήμα Αντιρρήσεων του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εν συντομία EUIPO δέχθηκε εν συνόλω την υπ’ αριθμόν Β 3198676 υποβολή αντίρρησης του διάσημου πολυτελούς οίκου μόδας Louis Vuitton, η οποία και κατατέθηκε στις 30 Ιουνίου 2023 κατά της υπ’ αριθμόν 18832921 αίτησης καταχώρησης Ευρωπαϊκού Εμπορικού Σήματος του με έδρα την Ιταλία αιτούντος Qingjian Fu.
Ο λόγος της υποβολής αντίρρησης ήταν ότι το μοτίβο στο σήμα του αιτούντος Qingjian Fu παρουσίαζε παρόμοια χαρακτηριστικά (λουλούδια, γράμματα και αστέρια, τα οποία και αποτυπώνονταν στα προϊόντα του) με το διακριτικό μονόγραμμα της Louis Vuitton, το γνωστό “Toile Monogram”.
Με βάση το άρθρο 8(5) EUTMR, «το αμφισβητούμενο σήμα δεν καταχωρείται όπου είναι ταυτόσημο ή παρόμοιο με ένα προγενέστερο εμπορικό σήμα, ανεξάρτητα αν τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες τα οποία εφαρμόζεται (το εμπορικό σήμα) είναι ταυτόσημα ή παρόμοια με αυτά για τα οποία το προγενέστερο σήμα έχει καταχωρηθεί». Η Louis Vuitton καταχώρησε το σήμα της πρώτη φορά το 1986, ενώ η αίτηση του αμφισβητούμενου εμπορικού σήματος κατατέθηκε στις 7 Φεβρουαρίου 2023. Συνεπώς, η Louis Vuitton έχει το δικαίωμα απόδειξης χρονικής προτεραιότητας και προυπάρχουσας φήμης έναντι του υπό εξέταση σήματος. Για αυτό το λόγο, απέδειξε επιτυχώς και μέσω εκτεταμένου αποδεικτικού υλικού, που περιλάμβανε φωτογραφίες προϊόντων, άρθρα, κλπ. τη διαχρονική αξία του εμπορικού της σήματος και τη χρονική προτεραιότητα έναντι του αμφισβητούμενου σήματος του αιτούντος. Απεδείχθη δηλαδή ότι το χρονικά προγενέστερο σήμα της Louis Vuitton χρησιμοποιούνταν για ένα ουσιαστικό χρονικό διάστημα και το γνωστό luxury brand είχε σημειώσει σημαντικά βήματα προκειμένου να χτίσει την εικόνα του και να εξοικειώσει το καταναλωτικό κοινό με το συγκεκριμένο εμπορικό του σήμα.
Όσον αφορά το έδαφος επικρατείας του προγενέστερου χρονικά εμπορικού σήματος, το Τμήμα Αντιρρήσεων κατέληξε ότι για το προγενέστερο χρονικά ευρωπαϊκό εμπορικό σήμα αρκεί και η φήμη του στην εδαφική επικράτεια ενός μόνο Κράτους-Μέλους και ότι το σήμα της Louis Vuitton είναι ευρέως γνωστό σε σημαντικό μέρος του κοινού σε τουλάχιστον δύο κράτη-μέλη, συγκεκριμένα στη Γαλλία και την Ιταλία καθώς υπήρχαν ενδείξεις αναγνωσιμότητας και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Στη συνέχεια όσον αφορά τα διακριτικά σχέδια πάνω στο αμφισβητούμενο εμπορικό σήμα του Qingjian Fu οπτικά τα μονογράμματα διαφέρουν μεταξύ τους (L και V για τη Louis Vuitton και R και B για το υπό εξέταση σήμα) και οι ομοιότητες εντοπίζονται σε σημαντικά χαμηλό βαθμό. Ωστόσο, η γενική δομή του αμφισβητούμενου σήματος είναι παρόμοια όσον αφορά το μοτίβο με τα λουλούδια, τα αστέρια και τα γράμματα. Στη συνέχεια, ακουστικά, τα σήματα διαφέρουν στον τρόπο προφοράς των γραμμάτων L και V του προγενέστερου σήματος και R και B για το αμφισβητούμενο σήμα, επομένως θεωρούνται ακουστικά ανόμοια. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι η ομοιότητα μεταξύ των μοτίβων είναι χαμηλή το μοτίβο που χρησιμοποιεί ο αιτών Qingjian Fu στα προϊόντα του παρουσιάζει ομοιότητα με αυτό της Louis Vuitton στη γενική της δομή, επομένως ο μέσος καταναλωτής στην Ιταλία και στην Γαλλία είναι πιθανόν να συσχετίσει τα μοτίβα με αυτά της Louis Vuitton, δηλαδή του προγενέστερου χρονικά εμπορικού σήματος και να προκληθεί σημαντική ζημία στον γαλλικό οίκο μόδας. Μάλιστα, η ύπαρξη κάποιου «συνδέσμου» μεταξύ των μοτίβων είναι σημαντική προϋπόθεση για περαιτέρω αξιολόγηση του κινδύνου ότι η χρήση του αμφισβητούμενου σήματος θα είχε αθέμιτο πλεονέκτημα ή θα ήταν επιζήμιο για το διακριτικό χαρακτήρα ή τη φήμη του χρονικά προγενέστερου σήματος. Για να διαπιστωθεί αν υπάρχει σύνδεση μεταξύ των δύο σημάτων και αν προκύπτει κίνδυνος ζημίας ή αθέμιτου πλεονεκτήματος, το Τμήμα Αντιρρήσεων εξέτασε συγκεκριμένα κριτήρια. Αυτά τα κριτήρια δεν είναι εξαντλητικά, καθώς μπορούν να ληφθούν υπόψη και άλλα, και περιλαμβάνουν τα εξής:
τον βαθμό ομοιότητας μεταξύ των μοτίβων
τη φύση των προϊόντων και υπηρεσιών συμπεριλαμβανομένου και του βαθμού ομοιότητας ή μη μεταξύ αυτών των προϊόντων ή υπηρεσιών και του σχετικού κοινού
την ισχυρή φήμη του χρονικά προγενέστερου σήματος
τον βαθμό διακριτικού χαρακτήρα του προγενέστερου σήματος, που είτε κληρονομήθηκε είτε αποκτήθηκε μέσω της χρήσης του
την ύπαρξη ενδεχομένου σύγχυσης από την μεριά του κοινού.
Εν συνεχεία, σύμφωνα με το άρθρο 8(5) EUTMR, οι προϋποθέσεις περί κινδύνου ζημίας είναι οι εξής:
Το αμφισβητούμενο σήμα έχει αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι του διακριτικού χαρακτήρα ή κύρους του προγενέστερου χρονικά σήματος
Είναι επιζήμιο στο κύρος του προγενέστερου χρονικά σήματος
Είναι επιζήμιο στο διακριτικό χαρακτήρα του χρονικά προγενέστερου σήματος.
Ωστόσο, δεν αρκεί μια απλή πιθανότητα. Ο αντίδικος πρέπει να αποδείξει ότι η ζημία ή το αθέμιτο πλεονέκτημα είναι πιθανό με την έννοια του προβλέψιμου κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων. Για αυτό, υποχρεούται να καταθέσει αποδεικτικά στοιχεία ή να παρουσιάσει έστω μια συνεκτική επιχειρηματολογία που καταδεικνύει σε τι συνίστατο η ζημία. Το Τμήμα Αντιρρήσεων κατέληξε, μέσω των αποδεικτικών στοιχείων που προσκόμισε η Louis Vuitton, ότι το σήμα της έχει σημαντική φήμη στην αγορά και υπάρχουν μεταξύ των σημάτων κάποιες ομοιότητες και ένας σημαντικός βαθμός εγγύτητας μεταξύ των συγκρουόμενων προϊόντων, επομένως ο αιτών Qingjian Fu πιθανολογείται ότι έχει αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι της φήμης του χρονικά προγενέστερου σήματος της Louis Vuitton στη Γαλλία και στην Ιταλία. Επίσης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η χρήση του αμφισβητούμενου σήματος θα ήταν επιζήμια για τον διακριτικό χαρακτήρα και το κύρος του σήματος του διάσημου οίκου μόδας. Ο αιτών καταδικάστηκε σε δικαστικά έξοδα 620 ευρώ και η αίτησή της περί της καταχώρησης του σήματός της στον EUIPO απορρίφθηκε εν συνόλω.
Το αποτέλεσμα της απόφασης αυτής αναδεικνύει τη σημασία της νομικής προστασίας των οίκων μόδας ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά ζητήματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας, καθώς τυχόν ομοιότητες στα προϊόντα ή στο σήμα άλλων μπορεί να προκαλέσουν σημαντική ζημία στη φήμη του οίκου μόδας και σύγχυση στον μέσο καταναλωτή, ο οποίος θα συσχετίσει τα προϊόντα ή τα σήματα αυτά με εκείνα των διάσημων οίκων μόδας.
Περισσότερα για τον σκοπό του άρθρου 8(5) EUTMR πατήστε εδώ
Περισσότερα για την υπόθεση Louis Vuitton v. Qingjian Fu πατήστε εδώ, εδώ και εδώ