Τέλος Εποχής για την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών: Τι αλλάζει για τους Καταναλωτές
29 Ιουλ 2025
Η ΕΕ διέκοψε οριστικά την Πλατφόρμα Η.Ε.Δ. τον Ιούλιο 2025. Δείτε τι αλλάζει και ποιες εναλλακτικές προστασίας έχουν πλέον οι καταναλωτές στην Ελλάδα.
Από τις 20 Ιουλίου 2025 , η Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης (Η.Ε.Δ.) έπαψε οριστικά να λειτουργεί, όπως ανακοίνωσαν επίσημα οι ευρωπαϊκοί και εθνικοί φορείς, ενώ από 20 Μαρτίου 2025 είχε ήδη σταματήσει να δέχεται νέες υποθέσεις. Η πλατφόρμα, που είχε τεθεί σε λειτουργία το 2016, αποτέλεσε ένα καινοτόμο εργαλείο για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων και συγκεκριμένα όσον αφορά αυτές που προκύπτουν από συμβάσεις ηλεκτρονικής πώλησης προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών.
Η Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών (Η.Ε.Δ.) σχεδιάστηκε ως ένα διαδικτυακό εργαλείο, μέσω του οποίου οι καταναλωτές μπορούσαν να υποβάλλουν καταγγελίες κατά εμπόρων σε περιπτώσεις διαφωνιών που προέκυπταν από ηλεκτρονικές αγορές. Η πλατφόρμα παρείχε τη δυνατότητα σύνδεσης με εγκεκριμένους φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ADR) σε κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ, διευκολύνοντας τη εξωδικαστική και ταχεία επίλυση υποθέσεων.
Η παύση της λειτουργίας της πλατφόρμας επήλθε με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/3328, ο οποίος επίσης κατήργησε τον Κανονισμό (ΕΕ) 524/2013 . Η απόφαση αυτή αποδίδεται σε μια σειρά από λόγους, όπως η περιορισμένη χρήση της πλατφόρμας από καταναλωτές και εμπόρους. Η Επιτροπή έκρινε ότι άλλες μορφές επίλυσης διαφορών και προστασίας των καταναλωτών μπορούν να αξιοποιηθούν πιο αποτελεσματικά.
Παρά την διακοπή της πλατφόρμας, οι καταναλωτές δεν μένουν απροστάτευτοι, καθώς σύμφωνα με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, μπορούν να υποβάλουν καταγγελία κατά προμηθευτών :
Στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή».
Στους λοιπούς πιστοποιημένους φορείς Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ) στην Ελλάδα.
Για τους καταναλωτές, που επιθυμούν να υποβάλλουν καταγγελία κατά προμηθευτών με έδρα την Ε.Ε. ή το Ηνωμένο Βασίλειο , Νορβηγία ή Ισλανδία, υπάρχει η δυνατότητα υποστήριξης μέσω του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή και του ΕΚΚ Ελλάδας.
Συμπερασματικά, η διακοπή της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών (Η.Ε.Δ.) αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο στην ευρωπαϊκή πολιτική προστασίας των καταναλωτών. Παρότι αφαιρέθηκε ένα εργαλείο που προσέφερε ευκολία και προσβασιμότητα, παραμένουν ενεργές σημαντικές εναλλακτικές. Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη-μέλη της, με τις πολιτικές να προσαρμόζονται συνεχώς στις ανάγκες της ψηφιακής εποχής.
Πηγές
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την διακοπή της Η.Ε.Δ. πατήστε εδώ , εδώ και εδώ
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους πιστοποιημένους φορείς Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών (ΕΕΔ) στην Ελλάδα, πατήστε εδώ
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή και του ΕΚΚ Ελλάδας, πατήστε εδώ