19 Σεπ 2024
Η Ιταλία πρωτοπορεί στη ρύθμιση του influencer marketing, εξασφαλίζοντας διαφάνεια και προστατεύοντας τους καταναλωτές από παραπλανητικές διαφημίσεις.
Η Ιταλία είναι γνωστή ως η γενέτειρα της Μόδας. Καθώς τα τελευταία χρόνια υπάρχει ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και το digital marketing καλπάζει, πολλοί διάσημοι οίκοι μόδας προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους, συνεργάζονται με Influencers συνάπτοντας τα λεγόμενα influencer agreements, δηλαδή συμβάσεις μεταξύ του brand και του Influencer. Όσο το influencer advertising κερδίζει έδαφος, τόσο πιο επιτακτική είναι η ανάγκη για τη ρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία των καταναλωτών από τυχόν παραπλανητικές διαφημίσεις. Μάλιστα, στη νομολογία της Ιταλίας, υπάρχει ιστορικό παράλειψης των influencer και των brand περί αποκάλυψης της μεταξύ τους συνεργασίας επί πληρωμή προς το καταναλωτικό κοινό, όπως για παράδειγμα στην υπόθεση n.45/2018 of 26/06/2018 of Control Committee c. Peugeot Automobili Italia S.p.A.; Newtopia S.r.l, όπου το διάσημο brand αυτοκινήτων Peugeot αναδημοσίευσε ένα περιεχόμενο από το λογαριασμό του διάσημου Ιταλού τραγουδιστή Fedez, όπου ο Fedez παρέλειψε την προσθήκη hashtags που να υποδηλώνουν τη μεταξύ τους οικονομική σχέση.
Από ποιους νόμους και κανόνες διέπεται το influencer advertising; Στην Ιταλία, η διαφήμιση από τους Influencers ρυθμίζεται από:
Τον Κανονισμό για το Ψηφιακό Διάγραμμα (Digital Chart Regulation) σχετικά με την αναγνωσιμότητα των εμπορικών επικοινωνιών που διαδίδονται μέσω του διαδικτύου, ο οποίος απαιτεί από τους influencers να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα hashtags στο περιεχόμενο που δημοσιεύουν και έχει διαφημιστικό χαρακτήρα.
Τα Νομοθετικά Διατάγματα 145/2007 περί της παραπλανητικής διαφήμισης και 206/2005 του Κώδικα Καταναλωτή για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Τους κανονισμούς του Κώδικα Αυτοπειθαρχίας της Εμπορικής Επικοινωνίας του IAP (Ινστιτούτο Αυτοπειθαρχίας Διαφήμισης), ο οποίος προβλέπει μια σειρά υποχρεώσεων που πρέπει να τηρούν οι influencers σε περίπτωση διαφήμισης προϊόντων στα social media , δηλαδή να γνωστοποιούν στον καταναλωτή ότι ασκούν εμπορική δραστηριότητα εάν αυτή δεν προκύπτει ήδη σαφώς από τα συμφραζόμενα.
Η πιο σημαντική νομοθετική ρύθμιση για το influencer advertising αποτελεί η δημοσίευση του Ψηφίσματος N. 7/24/CONS από την Ρυθμιστική Αρχή Επικοινωνιών της Ιταλίας (AGCOM) που φέρει το πλήρες κείμενο των Κατευθυντήριων Γραμμών για τη ρύθμιση της δραστηριότητας των influencers με τουλάχιστον ένα εκατομμύριο followers στα social media στα οποία δραστηριοποιούνται Όσον αφορά τον διαφημιστικό χαρακτήρα του περιεχομένου που δημοσιεύουν οι influencers, το Ψήφισμα διευκρινίζει ότι σε περίπτωση περιεχομένου που αφορά εμπορική δραστηριότητα, οι influencers υποχρεούνται γραπτώς και με ξεκάθαρο τρόπο να επισημάνουν τον διαφημιστικό χαρακτήρα (λ.χ. μέσω του hashtag #advertising).
Συμπεραίνουμε ότι σε σύγκριση με την Ελλάδα, η Ιταλία έχει κάνει σημαντικά βήματα στην νομοθετική ρύθμιση για ένα πιο υπεύθυνο και διαφανές influencer marketing, οι οποίοι όχι μόνο συμβάλλουν στην προστασία των καταναλωτών αλλά και στην αντιμετώπιση των Influencer ως επαγγελματιών. Με άλλα λόγια, ο influencer στην Ιταλία αντιμετωπίζεται ως κανονικό επάγγελμα με εμπορικό χαρακτήρα άξιο νομοθετικής ρύθμισης.
Περισσότερα για την Υπόθεση n.45/2018 of 26/06/2018 of Control Committee c. Peugeot Automobili Italia S.p.A.; Newtopia S.r.l πατήστε εδώ
Περισσότερα για τον Κανονισμό για το Ψηφιακό Διάγραμμα σχετικά με την αναγνωσιμότητα των εμπορικών επικοινωνιών που διαδίδονται μέσω του διαδικτύου πατήστε εδώ
Περισσότερα για τους κανονισμούς του Κώδικα Αυτοπειθαρχίας της Εμπορικής Επικοινωνίας του IAP (Ινστιτούτο Αυτοπειθαρχίας Διαφήμισης), πατήστε εδώ
Περισσότερα για το Ψήφισμα N. 7/24/CONS πατήστε εδώ