Όλα τα Άρθρα

Όλα τα Άρθρα

Συστάσεις και συμπεράσματα του ευρωπαϊκού συμβουλίου για ένα υπεύθυνο influencer marketing

Συστάσεις και συμπεράσματα του ευρωπαϊκού συμβουλίου για ένα υπεύθυνο influencer marketing

Συστάσεις και συμπεράσματα του ευρωπαϊκού συμβουλίου για ένα υπεύθυνο influencer marketing

1 Ιουν 2024

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και ιδιαίτερα μετά την πανδημία του Covid-19, μια νέα μορφή διαφήμισης έχει αναδυθεί : το influencer marketing, ήτοι η διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών μεταξύ του influencer και της εταιρίας επί πληρωμή.


Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και ιδιαίτερα μετά την πανδημία του Covid-19, μια νέα μορφή διαφήμισης έχει αναδυθεί: το influencer marketing, ήτοι η διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών μεταξύ του influencer και της εταιρίας επί πληρωμή.

Έχει καταστεί γνωστό τοις πάσι ότι οι influencers αποτελούν σημαντικό παράγοντα στη διαμόρφωση της αγοραστικής επιλογής του καταναλωτικού κοινού τόσο σε διεθνές όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. 

Τον Μάιο του 2024, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξέδωσε συστάσεις και συμπεράσματα σχετικά με την στήριξη των influencers ως δημιουργούς περιεχομένου στα social media. Προκειμένου να προχωρήσουμε στην ανάλυση των συμπερασμάτων και των συστάσεων της 14ης Μαΐου είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την έννοια του influencer, όπως την αποδίδει το Συμβούλιο κατά τη Σύνοδό του στις 13 και 14 Μαΐου: «Ως επηρεαστέςγνώμης (influencer) νοούνται οι δημιουργοί περιεχομένου που αναρτούν περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή σε πλατφόρμες ανταλλαγής βίντεο, μέσω των οποίων επηρεάζουν την κοινωνία, την κοινή γνώμη και τις προσωπικές απόψεις του κοινού τους, το οποίο εκδηλώνεται μέσω της σχέσης με το κοινό τους βασισμένη στην αυθεντικότητα του χαρακτήρα τους…» (για περισσότερες πληροφορίες για τον ορισμό του influencer πατήστε εδώ)

Προκειμένου αυτή η επιρροή των influencer να αποδειχτεί θετική, το Συμβούλιο προχώρησε σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη- μέλη, συμπεριλαμβανομένου και της Ελλάδας, προκειμένου οι influencers να προβαίνουν στην παραγωγή νόμιμου και κοινωνικά υπεύθυνου περιεχομένου στις πλατφόρμες κοινωνικής Δικτύωσης με γνώμονα την αρχή διαφάνειας και της δικαιοσύνης.

Το Συμβούλιο αφού ξεκίνησε με την ανάλυση των influencers ως μέρος της παγκόσμιας οικονομικής αλυσίδας των μέσων ενημέρωσης, τόνισε ότι μπορούν να δημιουργήσουν αρνητικές συνέπειες για τα άτομα, και ιδιαίτερα των ανηλίκων και την κοινωνία λόγω της παραπληροφόρησης. 

Οι πιο σημαντικές συστάσεις που απευθύνονται τόσο στα κράτη-μέλη όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνουν:

  1. Την προτροπή συνεργασίας των κρατών μέλη με τους influencers και τις αναδυόμενες αντιπροσωπευτικές οργανώσεις τους (λ.χ. influenceragencies), με στόχο την επαρκή γνώση τους για τον ρόλο τους στο οικοσύστημα των μέσων ενημέρωσης και τη νομοθεσία που ισχύει γι' αυτούς.

  2. Την διερεύνηση από την Επιτροπή τρόπων υποστήριξης των influencersσε Κοινοτικό επίπεδο, μεταξύ άλλων μέσω μιας συνεκτικής πολιτικής προσέγγισης που θα εστιάζει στην παιδεία στα μέσα ενημέρωσης και στην υπεύθυνη διαδικτυακή συμπεριφορά, καθώς και μέσω της αξιοποίησης των υφιστάμενων κονδυλίων και προγραμμάτων της ΕΕ για την κατάλληλη εκπαίδευση στα μέσα ενημέρωσης

  3. Την Ανάπτυξη πολιτικών και μέσων τόσο από την Επιτροπή όσο και από τα κράτη μέλη για την προώθηση της υπεύθυνης συμπεριφοράς των φορέων επιρροής και την υποστήριξη της ανάπτυξης φορέων ή μηχανισμών αυτορρύθμισης, συμπεριλαμβανομένου ενός πιθανού κώδικα δεοντολογίας ή παρόμοιων πρωτοβουλιών για τους influencers

  4. Την διασφάλιση από μεριάς των κρατών μελών και της Επιτροπής  ότι οι influencers συμμετέχουν στην ανάπτυξη εκείνων των πτυχών της πολιτικής για τα μέσα ενημέρωσης που μπορεί έχουν αντίκτυπο στους ίδιους, συμπεριλαμβανομένης της αυξημένης χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ)

 

Από τις παραπάνω συστάσεις, συμπεραίνουμε ότι οι βασικές αρχές για έναθεμιτό influencer marketing και content disclosure (αποκάλυψη στο καταναλωτικό κοινό της ύπαρξης σχέσης συνεργασίας επί πληρωμή μεταξύ του influencer και μιας εταιρίας) είναι η διαφάνεια και η δικαιοσύνη, οι οποίες πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένες με τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης . 

 
Πατήστε εδώ για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις συστάσεις και τα συμπεράσματα του Συμβουλίου της Ευρωπαικής Ένωσης